Musikkfadder

Er barnet ditt glad i musikk? Har barnet ditt lyst til å lære å spille et instrument, eller synge sammen med andre barn og unge? Da kan dere få en musikkfadder! Musikkfadder er en person som skal vise dere hvilke musikktilbud som finnes, og hjelpe dere i oppstarten av en ny aktivitet. Ordningen er gratis!

2019 Klassekorps Ringerike toblidejentermedsaksofoner Mathilde Loland Teisbo og Bushra Abdi Ibrahim foto Mette Eriksen Ringerikes Blad


Hva gjør en musikkfadder?

Når du har søkt om å delta blir du først kontaktet av en Musikkfadder. Musikkfadderens hjelper dere å finne riktig musikktilbud og hjelper dere i gang med aktiviteten.

En musikkfadder kan for eksempel:

  • Følge barnet til aktiviteten
  • Holde kontakten med musikklaget som driver aktiviteten
  • Holde kontakt med aktivitetslederne og passe på at dere får den informasjonen dere trenger

En musikkfadder har fått opplæring av Norsk musikkråd og god oversikt over ulike musikktilbud i ditt nærområde. De kan for eksempel gi dere informasjon om:

  • Korps, orkester og kor i nærområdet
  • Instrumenter som barna kan spille
  • Tid for øvinger
  • Hvor mye det koster og hvordan du kan få hjelp til å betale
  • Hva som kreves av dere som foreldre/foresatte

Musikkfadderne gleder seg til å møte deg og barna dine!

Ønsker du en musikkfadder eller vil jobbe med det?

Hvorfor skal barna dine drive med musikk?

  1. Barnet ditt får en morsom aktivitet og nye venner
  2. Musikk bidrar positivt til psykisk velvære og skoleprestasjoner.
  3. Barnet ditt får glede av å lære nye ting, og mestre noe som til å begynne med kan være vanskelig

Visste du at barn som lærte å spille et instrument i grunnskolen og fortsatte å spille i videregående skole, fikk bedre resultater i engelsk, matte og realfag?

De ulike musikkaktivitetene

Fra musikkfadderen kan du få flere detaljer om aktivitetene som barnet ditt er interessert i. I tillegg til øvingstidspunkter, og nummeret til kontaktpersonen din i musikkaktiviteten. Dette er aktivitetene som barna kan velge mellom:

  • Kor: I kor samles en gruppe mennesker for å synge sammen. Kor kan synge enstemmig eller flerstemmig, med instrumenter eller uten. Kor finnes i alle størrelser, fra små grupper på 4-5 sangere, til store kor på flere hundre sangere. Noen kor synger mye klassisk musikk, mens andre kor synger mest ny musikk.
  • Korps: I korps får barna opplæring i enten et blåseinstrument eller slagverk, som vi spiller sammen med andre. Det finnes mange ulike instrumenter å velge mellom. Alle kan komme med ønske om hvilket instrument de vil å lære å spille, men det er stort sett dirigenten (læreren) som bestemmer til slutt.
  • Orkester: I orkester får barna opplæring i et instrument de spiller sammen med andre. I Norge er de vanligste orkesterne enten et strykeorkester med fiolin, cello, bratsj og kontrabass, eller et symfoniorkester som også har med blåseinstrumenter og slagverksinstrumenter.

Din rolle som forelder/foresatt

Vær nysgjerrig:
  • Spør hvis du lurer på noe, og si til barna dine at de kan gjøre det samme!
  • Dersom du har mulighet, bli gjerne med på en øving sammen med barnet og musikkfadderen, for å bli bedre kjent med aktiviteten og de som har ansvaret.
Vær involvert:
  • Svar på meldinger/telefoner fra musikkfadderen.
  • Sørg for at du er oppdatert på når øvinger og andre aktiviteter skjer, og at du vet hvor du finner informasjon om disse tingene.
  • Sørg for at barnet kommer seg på øvinger tidsnok.
  • Oppfordre barnet til å øve på instrumentet sitt/å synge mellom øvinger og timer.
  • Prøv å finne løsninger på utfordringer sammen med musikkfadderen, og legg en plan, slik at barnet ditt kan fortsette med aktiviteten også etter at musikkfadderens oppfølgingsperiode er ferdig.

Dette kan du forvente av oss

Musikkfadderen du møter har fått grundig opplæring, og har i tillegg taushetsplikt og politiattest for arbeid med barn og unge. Musikkfadderen skal følge opp din familie i 3-6 uker, avhengig av behov.

I denne perioden kan musikkfadderen hjelpe til med:
  • Å vise hvilke musikkaktiviteter barna kan delta på i nærområdet, når og hvor de foregår, og hvor du finner mer informasjon om dette.
  • Å søke økonomisk støtte ved behov.
  • Å følge barnet til aktiviteten de første gangene, og å hjelpe dere å finne ut hvordan barnet skal komme seg til og fra aktiviteten fremover.
  • Å sette deg i kontakt med en fast person i ditt lokale kor/korps/orkester, som kan hjelpe din familie etter at musikkfadderen er ferdig.

Etter 3-6 uker avsluttes oppfølgingsperioden.

  • Musikkfadderen skal i samarbeid med ditt lokale kor/korps/orkester gjøre sitt beste for å finne gode langsiktige løsninger, hvis din familie fortsatt trenger hjelp med praktiske utfordringer.
  • Dersom du har spørsmål og/eller utfordringer etter at samarbeidet med musikkfadderen er avsluttet, tar du kontakt med kontaktpersonen din i koret/korpset/orkesteret.
  • Du vil bli oppringt av leder for Musikkfadder-ordningen cirka to måneder senere for å høre hvordan det går, og om barnet fremdeles er i aktivitet.

Musikkfadderen kan ikke bistå med eventuelle utfordringer som ikke handler om barnas deltagelse i fritidsaktivitet.

Lokallagets rolle

Lokallag eller musikklag er det vi kaller det lokale koret, korpset eller orkesteret.

Hvorfor heter det egentlig et lag?

Det er fordi det er et lag med foreldre som jobber sammen frivillig for å planlegge morsomme og lærerike musikkaktiviteter for barna. Foreldrene hjelper til med å organisere det praktiske rundt øvinger, sosiale aktiviteter og turer, men selve musikkundervisningen er ledet av en utdannet dirigent (lærer).

Du og barna dine kommer til å få en kontaktperson i lokallaget som kan hjelpe til om du har spørsmål. Ved behov kan de ta jevnlige telefonsamtaler med deg, for å holde deg oppdatert på det som skjer. Foreldrene er en viktig brikke i lokallaget. De sørger for at lokallaget har et godt miljø gjennom å planlegge konserter, sosiale aktiviteter og turer.

Som forelder kan du hjelpe til ved å for eksempel bake kake eller rydde når det er konsert. Som frivillig blir du med i et hyggelig fellesskap hvor du blir kjent med andre foreldre.

Spørsmål og svar

Er det noe du lurer på?

Spørsmål og svar

?: Jeg kan ikke følge barna mine til øving. Hva kan musikkfadderen gjøre?
S: Musikkfadderen kan sammen med lokallaget prøve å finne en løsning på dette

?: Fritidsaktiviteter kan være dyrt, og vi har ikke råd akkurat nå. Hva kan musikkfadderen gjøre?
S: Musikkfadderen kan søke ulike økonomiske støtteordninger for deg eller hjelpe deg med å søke på dem selv. Støtteordningene varer som oftest ett år

?: Må vi betale ekstra for instrumenter og annet utstyr?
S: Nei. Det eneste barnet må gjøre er å ta godt vare på det nye instrumentet sitt!

?: Må vi betale ekstra for turer og sosiale aktiviteter?
S: Lokallaget gjør alltid sitt beste for at alle skal få være med på alt uavhengig av økonomi.

?: Barnet mitt vil spille piano, men det ble ikke nevnt. Kan musikkfadderen hjelpe oss med dette?
S:
Musikkfadderen kan undersøke mulighetene for dette.

?: Jeg er allerede veldig opptatt. Tar dette mye tid?
S:
Det viktigste er at sørger for at barnet kommer tidsnok på øvingene. Det er fint om du har tid til å delta på en konsert eller følge opp øvinger hjemme.

?: Kommer dette i veien for skole?
S:
Nei. Gjennom fritidsaktiviteter lærer barn struktur som de trenger både på skolen og senere i livet.

?: Hjelper dere oss med andre ting enn musikkaktiviteter?
S:
Nei, musikkfadderen kan bare hjelpe til med ting knyttet til musikkaktiviteter for barna dine.

Kontaktinformasjon

Kim André Vian Bjerkestrand
Prosjektleder - Musikk for alle

kim.bjerkestrand@musikk.no
95163882
inkludering@musikk.no
22 00 56 00